Business Model Canvas
Business Model Canvas

Business Model Canvas

تکنیک ایده پردازی

خلق ایده های جدید مدل کسب و کار یعنی نوآوری در مدل که عبارت است از به چالش کشیدن دیدگاه‏ها و تئوری های محافظه کارانه سنتی به منظور طراحی مدلهای خلاقانه برای تحقق نیازهای جدید، پنهان و برآورده نشده مشتریان. ایده پردازی شامل دو مرحله می باشد: تولید ایده ، که به کمیت اهمیت می دهد، و تلفیق ایده ها که طی آن برای دستیابی به تعدادی گزینه مطلوب ایده های اولیه مورد بحث قرار می گیرند، باهم ترکیب می شوندو احیاناً تعدادشان کاهش می یابد.

برای خلق ایده های مدل های کسب و کار نوآورانه میتوانیم از جاهای مختلف شروع کنیم  :
تمرکز بر هسته های نوآوری در مدل و کسب و کار با استفاده از تابلوی طراحی مدل کسب و کار و طرح و سوالات و چه میشد اگر؟

کانون های نوآوری در مدل کسب و کار : هر کدام از نه جزؤ سازنده ی مدل کسب و کار میتواند نقطه ی آغازی برای این کار باشد.

میتوان چهار کانون برای نو آوری برای مدل های کسب و کار د نظر گرفت:


بر اساس منبع :

نو آوری بر اساس منابع ریشه در زیر ساخت ها یا مشارکت های

موجود سازمان دارد و به دنبال توسعه یا تحول مدل کسب و کار

است


بر اساس پیشنهاد:
نوآوری بر مبنای پیشنهاد در بر گیرنده خلق ارزش های پیشنهادی جدید است که سایر اجزای سازنده را تحت تاثیر قرار میدهد



بر اساس مشتری:
نوآوری های بر اساس مشتری بر پایه نیاز های مشتری، سهولت در دسترسی و افزایش راحتی شکل میگیرد مانند تمام نو آوری هایی که از یک کانون آغاز میگردد این نوع از نو آوری نیز سایر اجزای مدل کسب و کار را تحت تاثیر قرار میدهد.



بر اساس تامین مالی:
نو آوری هایی که پیش ران آنها جریان های جدید درآمدی ، ساز و کارهای قیمت گذاری یا ساختارهای هزینه کاهش یافته است و منجر به تغییر در سایر اجزای مدل و کسب و کار میشود.



نوآوری های چندگانه :
نوآوری هایی است که توسط چندین کانون ایجاد میشود و تاثیر زیادی بر چندین جزء سازنده مدل کسب و کار دارند.


 

عادت به وضع موجود، قوه تخیل را ضعیف می کند. به چالش کشیدن مفروضات متداول توسط سوالات "چه می شد اگر" یکی از راههایی است که می توان به وسیله آن بر این مشکل فایق آمد.

 


فرآیند ایده پردازی:

1.  ترکیب تیم  : سوال کلیدی : آیا تیم ما برای ایجاد ایده های تازه ی مدل کسب و کار به اندازه ی کافی از تنوع برخوردار است ؟
2.  تامل  :سوال کلیدی: پیش از خلق ایده های مدل کسب و کار باید به مطالعه ی چه مواردی بپردازیم ؟
3. گسترش : سوال کلیدی: برای هر جزء سازنده از مدل کسب و کار چه نو آوری هایی را میتوانیم تصور کنیم ؟
 
.4انتخاب معیارها  : سوال کلیدی : مهمترین معیار ها برای الویت بندی ایده های مدل کسب و کار چه مواردی است ؟

 .5  نمونه سازی : سوال کلیدی: مدل کسب و کار کامل مربوط به هر ایده ی برگزیده دارای چه ویژگی هایی است ؟

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.